Nem elég, hogy négy- vagy ötévente szavazhatunk, ha közben alig-alig van befolyásunk arra, hogy mit tesznek azok, akiket megválasztottunk. A Közélet Iskolájában hiszünk abban, hogy az emberek akkor tudnak hatékonyan részt venni a demokratikus folyamatokban és formálni a saját szűkebb vagy tágabb környezetüket, értik az őket körülvevő társadalmi, gazdasági és politikai folyamatokat, ismerik a jogaikat és megfelelő tudásuk van az érdekérvényesítésről. Ám ma az általános vagy középiskolában nem feltétlenül tanuljuk meg azt, hogy hogyan tudjuk a kezünkbe venni a sorsunkat, hogyan tudunk csoporttá szerveződni és hogyan lehetséges aktívan formálni a közéletet. A szegénységben élő és kirekesztett emberek számára pedig még kevésbé hozzáférhető a társadalmi részvételhez szükséges tudás és tapasztalat.
A kritikai pedagógia célja, hogy a közös tanulási folyamat során a résztvevők felismerjék az őket körülvevő elnyomó társadalmi viszonyokat és ennek a kritikai tudásnak a birtokában a saját életük tudatosabb irányítói legyenek és közösen lépjenek fel a társadalmi igazságosságért – akár a saját ügyükben, akár másokéban. Ezt a folyamatot hívja Paulo Freire brazil szervező és tanár, a kritikai pedagógia alapjainak megteremtője, a kritikai öntudatra ébredésnek vagy felszabadulásnak. A kritikai pedagógia önmagában nem egy pedagógiai módszer, hanem a társadalmi változást célzó pedagógiai filozófia, amelyben a tanulás egy hosszabb távú közös felfedező folyamat, ami nagyon sokféle alakot ölthet.
A Közélet Iskolája szöveggyűjteménye az elmúlt közel 10 évben használt pedagógiai megközelítésünkbe nyújt széleskörű betekintést – elméletben és gyakorlatban, itthon és külföldön, mai és a múltbéli példákkal. A könyv segítségével az olvasó megismerheti a kritikai pedagógia elméleti hátterét és megismerheti ennek a pedagógiai megközelítésnek a magyarországi és nemzetközi gyökereit. Ezen kívül bemutatunk olyan gyakran használt módszereket és saját gyakorlatokat is, amelyeket bárki használhat, aki kritikai pedagógiai munkát szeretne végezni.
A szöveggyűjtemény ingyenesen elérhető, de minden adományt örömmel fogadunk, hogy a képzéseink továbbra is mindenki számára ingyenesen elérhetőek legyenek, és természetesen minden olvasónkat nagy szeretettel várjuk a képzéseinken és eseményeinken is!
A könyv innen letölthető >>>
A könyvet szerkesztette: Udvarhelyi Éva Tessza, Grafika: Thury Lili
Tartalomjegyzék:
BEVEZETÉS
Fernengel Ági, Udvarhelyi Éva Tessza: A felszabadítás pedagógiája – kritikai pedagógia a Közélet Iskolájában
A KRITIKAI PEDAGÓGIA ALAPJAI
1. Iris Marion Young: Az elnyomás öt arca
2. Juliet Merrifield: Az állampolgárság tanulása
3. Dósa Mariann: A kritikai szociológiától a kritikai pedagógiáig – marxi gyökerekből
4. Kathleen Weiler: Freire és a különbözőség feminista pedagógiája
5. bell hooks: Demokratikus oktatás
6. Sherry R. Arnstein: Az állampolgári részvétel létrája
A KRITIKAI PEDAGÓGIA MAGYAR GYÖKEREI
7. Felkai László: A felnőttoktatás kezdetei Magyarországon (1848-1919)
8. Pethő Villő: A reformpedagógiai mozgalom: a legfontosabb nemzetközi és magyar reformtörekvések
9. K. Horváth Zsolt: Természetközelség és közösség a munkáskultúrában. Művelődés, testkultúra és politikum a horányi Telepen a két háború között
10. Albertini Béla: Intézmény nélkül – intézményesen. Művészeti és politikai nevelés. Kassák Lajos Munka-körének fotócsoportjában
11. Nagy Kristóf: A népi kollégiumok: mozgalmi pedagógia az 1940-es évek sodrában
KRITIKAI PEDAGÓGIA A VILÁGBAN
12. Marisol León: Tanuljunk harcolni: a brazil földnélküliek mozgalmának iskolája és az ellenállás pedagógiája
13. Sarah Dee Shenker: Úton egy olyan világ felé, amiben sok világ elfér? A zapatista autonóm oktatás mint a fejlődés alternatív módja
14. Aruna Roy, Saba Kohli Dave, Meera M Panicker: Az egyenlőség pedagógiája: a részvételi demokrácia gyakorlásának elősegítése
15. Chris Baker, Glenn S. Johnson, Lee Williams, Deborah G. Perkins, Shirley A. Raine: Highlander Kutató- és Oktató Központ: társadalmi változáson alapuló modellek alkalmazása a közpolitikában
A KRITIKAI PEDAGÓGIA MÓDSZEREI
16. Augusto Boal: A fórum színház kezdeti formái
17. Andrea Cornwall: Testtérképezés az egészségügy területén a gyors vagy részvételi vidékfelmérésekben
18. Tony Roberts, Chris Lunch: Részvételi videókészítés
19. Szabó Márton: Cirkusszal nevelni
20. Udvarhelyi Éva Tessza: „Itt újra megindult az agyam”. Az állampolgárság visszaszerzése részvételi akciókutatással
21. Oblath Márton, Csoszó Gabriella, Varga Attila: A fotóhang mint részvételi kutatási módszer
KRITIKAI PEDAGÓGIA GYAKORLATGYŰJTEMÉNY
Menekültek és bevándorlók érdekérvényesítő tanfolyama
Hogyan szerveződjünk válság idején?
Szupernők
Politikai bátorságpróba
Hogy kerül az étel az asztalunkra?
Milyen egy közösségi vezető?
Közös ügyeink – szerveződések megismerése
Az elnyomás arcai
Székek és hatalom
Székek és kontinensek
Hírszínház
A kritikai pedagógia magyarországi gyökerei
Első kézből a hajléktalanságról
A zaklatás fája
Közösségi osztályozás